tynkeboomsma.reismee.nl

Let the sun shine!!!

Even een korte update, want het internet is hier niet zo goedkoop:D

Vanuit Sarajevo zijn we de volgende dag meteen naar Mostar vertrokken, omdat we hoopten dat het daar mooier weer zou zijn. In Sarajevo bleef het maar regenen... Helaas was dat ook het geval in Mostar, dus de eerste dag hebben we doorgebracht met alle mensen in het hostel en bier. Ook heel gezellig voor de verandering:) We kregen van verschillende kanten tips waar we heen moesten gaan en het was cool om zoveel mensen uit verschillende landen te ontmoeten. Helaas dacht de vrouw des huizes er niet zo over en om 11 uur 's avonds kwam ze plotseling vertellen dat bier ten strengste verboden was in het hostel. Ze had het vooral voorzien op een jongen uit Amerika, die meteen in zn bed moest gaan liggen, anders zou ze de politie bellen. Haar man kwam er vervolgens ook bij staan en zei dat de politie niet nodig was, omdat hij het ook wel zelf af kon handelen als we niet luisterden... Aangezien hij nogal een grote Bosnische man was, besloten we maar te gaan slapen en zo eindigde onze dag in Mostar nogal abrupt:)

Aangezien het weer er niet beter op werd de volgende dag besloten we naar Belgrado te gaan in plaats van naar de kus. Belgrado lag niet echt in de planning, maar het was echt geweldig! Het is niet echt een mooie stad met bijzondere monumenten, maar de sfeer is echt geweldig! Wegens de regen hebben we ons vermaakt in de talloze bars en cafe's. Naar mijn idee een goede manier om de atmosfeer van de stad te doorgronden! In Belgrado kochten we de Balkanflexipas, geldig in Roemenie, Bulgarije, Servie, Montenegro,, Macedonie en Griekendland. Deze bleek 50 euro te zijn, dus echt een koopje! Vanuit Belgrado vertrokken we na 2 dagen naar Sofia en daar bleven we het weekend couchsurfen bij een Israelische jongen van Russiche afkomst, die de helft van zn leven in de Fillipijnen heeft geleefd. Erg interessant!

Sofia is op zich ook niet zo'n bijzondere stad, maar ook hier gold weer dat de bars echt cool zijn! 1 bar was ingericht als een woonhuis, met verschillende kamers en een badkamer, keuken enzovoort. Mensen waren aan het koken en er stond iemand onder de douche, dus het voelde echt alsof je in iemands huis was. Toch bleek dit echt niet zo te zijn, want je moest gewoon drinken kopen aan de bar:) Zondagavond vertrokken we van Sofia terug naar Belgrado en van daaruit naar Bar (Montenegro). Eindelijk zijn we nu dus bij de kust aangekomen! De treinreis (19 uur!) was nogal kut: verschrikkelijke stank, mensen die snurken en nogal altijd de talloze paspoortcontroles, mensen die roken, lekkende plafonds, wc' s waar meer plas op de grond ligt dan erin enz. enz.) Plotseling begrepen we waarom die flexipas zo goedkoop was...

Het weer is nu wel redelijk, maar zoals ik heb begrepen dus lang niet zo goed als in Nederland op dit moment. Hopelijk verandert dit de komende dagen want morgen vertrekken we hier weer en gaan we naar een National Parc waar we van plan zijn om te kamperen. Ik denk niet dat onze tent een echte regenbui aankan, dus we zullen zien hoe dat afloopt. Gelukkig lijdtons humeur er niet onder en kunnen we nog altijd genieten van de mooie plaatsen, het lekkere eten (overal waar je hier komt is het super lekker en vers!) en van de goedkope prijzen:D

Geniet van het mooie weer in Nederland!! Als ik terug kom zal het waarschijnlijk wel slecht worden:D Nog maar 3 weekjes...de tijd gaat te snel!!!

Liefs Tynke.

Marijne

Heuj!!! Klinkt allemaal vet mooi man!! Vooral het treinverhaal haha, hoe luxe! Ik snap precies wat je bedoelt nu ik hier in een luxe camper door the states trek...;) NYC is echt gaaf, alleen hebben we na anderhalve dag al vraagtekens wat we toch morgen moeten bezoeken! Nou, geniet ze nog en CS ze he!!!

xx

Tynke

Cool! Laatste dagen voor jou zeker?? je krijgt de onrust van een echte reiziger al te pakken hoor ik:p
Heel veel plezier nog en tot over een paar weken!!
xx

Johan

Hoi Tynke!

Mooi om te lezen wat je zo allemaal meemaakt op de Balkan. Ik kan me zo voorstellen dat Serajevo een bijzondere plaats is. Helemaal voor een geschiedenis-student ;-)
Hebben jullie in Mostar ook over de brug gelopen die tijdens de oorlog verwoest is, of is deze nog niet herstelt?
Leuk om te lezen wat je zoal meemaakt en wanneer je nog een paar Cetniks tegen het lijf loopt dan hoor ik het wel.

Groeten,

Johan

Tynke

Heej!
Is inderdaad erg interessant om allemaal te zien!
We zijn op de brug in Mostar geweest. Ernaast was een klein museum met allemaal foto's van de brug in de oorlog en toen de brug gebombardeerd was. Dit was erg indrukwekkend! maar de brug zelf was helaas volgeladen met touristen. Dus het deed een beetje 'nep' aan. En de touristen massa's waren erg irritant!
Ze liepen de brug op, maakten 10 foto's en gingen weer verder. We hebben daarom de helft van de dag doorgebracht met te proberen op zoveel mogelijk foto's van andere mensen te komen en met het stellen van vragen aan willenkeurige gidsen...Beetje kinderachtig misschien maar verder was er helaas niet zoveel te doen in Mostar:)
We zouden Tito's graf (een soort van bedevaartsoort, schijnt) nog bezoeken in Belgrado maar helaas konden we het niet vinden.. Maar vanavond vertrekken we naar Kosovo, dus misschien zijn daar nog wat guerillastrijders te vinden!